Grupa Emirates opublikowała dzisiaj swoje Roczne sprawozdanie finansowe za lata 2024-25, odnotowując wynik finansowy, EBITDA, przychód i saldo środków pieniężnych na rekordowo wysokich poziomach. Niezwykle wysokie wyniki plasują Grupę Emirates na pierwszym miejscu wśród grup lotniczych na świecie pod kątem wypracowanego zysku w okresie sprawozdawczym 2024-25, zaś Emirates notuje najlepsze wyniki w całej swojej historii, a co za tym idzie staje się najbardziej dochodową światową linią lotniczą.
Aby sprostać niepohamowanemu popytowi ze strony klientów na jakościowe produkty i usługi, Grupa rozszerzyła swoją swoją globalną działalność, co znalazło odzwierciedlenie w rekordowych przychodach, jakie w w latach 2024-25 wypracowały zarówno Emirates, jak i dnata.
W roku finansowym zakończonym 31 marca 2025 r. Grupa Emirates odnotowała:
- rekordowy zysk przed opodatkowaniem w wysokości 22,7 mld AED (6,2 mld USD), o 18% wyższy niż w roku ubiegłym
- rekordowy przychód na poziomie 145,4 mld AED (39,6 mld USD), co oznacza wzrost o 6% w stosunku rocznym
- rekordowo wysoki poziom środków pieniężnych – 53,4 mld AED (14,6 mld USD), o 13% wyższy niż w roku ubiegłym
- historycznie wysoki poziom EBITDA – 42,2 mld AED (11,5 mld USD), co oznacza wzrost o 6% rok do roku
Emirates zyskują pozycję najbardziej dochodowych linii lotniczych na świecie, odnotowując:
- rekordowy zysk przed opodatkowaniem w wysokości 21,2 mld AED (5,8 mld USD), o 20% wyższy niż w roku ubiegłym
- rekordowy przychód na poziomie 127,9 mld AED (34,9 mld USD), co oznacza wzrost o 6% w stosunku rocznym
- rekordowo wysoki poziom środków pieniężnych – 49,7 mld AED (13,5 mld USD), o 16% wyższy niż w roku ubiegłym
dnata może poszczycić się stabilnym wzrostem i wynikami wszystkich jednostek, odnotowując:
- rekordowy zysk przed opodatkowaniem w wysokości 1,6 mld AED (430 mln USD), o 2% wyższy niż w roku ubiegłym
- rekordowy przychód na poziomie 21,1 mld AED (5,8 mld USD), co oznacza wzrost o 10% w stosunku rocznym
- stabilny poziom środków pieniężnych – 3,7 mld AED (1,0 mld USD).
Grupa zapowiada wypłatę dywidendy w wysokości 6,0 mld AED (1,6 mld USD) na rzecz właściciela, Investment Corporation of Dubai (ICD).
To pierwszy rok finansowy, w którym Grupa Emirates podlega obowiązkowi płatności podatku dochodowego od osób prawnych w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, który wprowadzono w 2023 r. Po zastosowaniu stawki podatkowej w wysokości 9%, zysk netto Grupy wyniósł 20,5 mld AED (5,6 mld USD).
– To nie przypadek, że światowe firmy lotnicze, notujące tak niezwykłe sukcesy, jak Emirates i dnata, powstały właśnie w Dubaju. To dzięki wizjonerskim działaniom liderów, planowaniu strategicznemu, skoordynowanemu procesowi wdrożeniowemu i ogromnemu wsparciu ze strony klientów, partnerów biznesowych i społeczeństwa Dubaju, dubajska branża lotnicza stała się wpływowym graczem na arenie światowej. Kiedy 40 lat temu władze powołały do życia spółkę Emirates, a my zaczęliśmy wykorzystywać potencjał dnata, by wspierać rozwój miasta, nasza misja była prosta: najlepiej wykonywać naszą pracę i budować wartość z myślą o Dubaju, naszych interesariuszach i społecznościach, w których działamy. Kierując się tym założeniem, nigdy nie straciliśmy z oczu misji, jaką jest dostarczanie świetnych produktów i usług. Stale inwestujemy także w rozwiązania technologiczne i rozwój kadr, aby wzmacniać naszą przewagę konkurencyjną. Troszczymy się o naszych pracowników i klientów i robimy, co w naszej mocy, aby pozytywnie wpływać na życie społeczności, w których prowadzimy działalność. Nie idziemy na ustępstwa i nie wybieramy dróg na skróty, ryzykując naszą przyszłość w imię krótkoterminowych zysków. Nasze modele biznesowe budujemy wokół takich wartości i bazujemy na unikalnych silnych stronach Dubaju. Dzięki temu Grupa Emirates przez lata rozwijała się i zachowała silną pozycję pomimo wielu wyzwań geopolitycznych i socjoekonomicznych – powiedział Jego Wysokość Szejk Ahmed bin Saeed Al Maktoum, Prezes i dyrektor zarządzający linii Emirates i Grupy.
– W latach 2024-25 Grupa Emirates podniosła poprzeczkę, ustanawiając nowy rekord jeśli chodzi o wypracowany zysk, przychody i poziom środków pieniężnych. Przez cały rok Emirates i dnata działały dynamicznie, by sprostać rosnącemu popytowi na usługi transportu lotniczego na wielu rynkach i zdobywać zaufanie klientów – bezustannie inwestując w nasz personel, budując partnerstwa i dostarczając świetne produkty i usługi. Z tego miejsca chciałbym podziękować niesamowitym pracownikom Grupy Emirates za kolejny rekordowy rok, a naszym klientom i partnerom za ich zaufanie i wsparcie. Jestem niezwykle wdzięczny wizjonerskim włodarzom Dubaju – Jego Wysokości Szejkowi Mohammedowi bin Rashidowi Al Maktoumowi i jego synom Jego Wysokości Szejkowi Hamdanowi i Jego Wysokości Szejkowi Maktoumowi, za to, że nieustanie wytyczają kierunki i zarządzają strategią Dubaju, w której Grupa Emirates z dumą odgrywa kluczową rolę – dodał Jego Wysokość Szejk Ahmed.
W latach 2024-25 Grupa zainwestowała łącznie 14,0 mld AED (3,8 mld USD) w nowe maszyny, obiekty, sprzęt, spółki i najnowocześniejsze technologie, które wspierają realizację planów ekspansji. Zatrudnienie w Grupie wzrosło o 9%, do historycznej liczby 121 223 pracowników, zaś Emirates i dnata kontynuują działania rekrutacyjne na całym świecie, aby zabezpieczyć zasoby potrzebne w rozwój działalności i wzmacniać potencjał w przyszłości.
Szejk Ahmed skomentował prognozy na lata 2025-26. – Z ekscytacją i optymizmem wkraczamy w kolejny rok. Nasza świetna sytuacja finansowa pozwala nam bazować na skutecznych modelach biznesowych i rozwijać działalność. Podczas gdy ograniczenia w wymianie handlowej i przemieszczaniu się powodują dużą nerwowość na niektórych rynkach, w przypadku naszej branży zmienność nie jest ,nową normalnością’. Po prostu dostosowujemy się do nowej rzeczywistości i radzimy sobie z wyzwaniami. Wraz ze spodziewanymi w latach 2025-26 dostawami 16 maszyn A350 i 4 samolotów frachtowych Boeing 777, Emirates wzmocni swoją sieć połączeń, zapewniając zasoby, które pozwolą zaspokoić rosnące zapotrzebowanie ze strony klientów. Będziemy nadal realizować nasz program modernizacji, aby zapewnić naszym klientom dostęp do najnowszych produktów Emirates i tworzyć spójne doświadczenia dla pasażerów w maszynach typu A380, 777 i A350. dnata podąża ścieżką stałego wzrostu, finalizując inwestycje infrastrukturalne na kluczowych rynkach. W przyszłym roku otwiera m.in. nowe obiekty w Amsterdamie, Dubaju i Erbil, które w znacznym stopniu zwiększą nasz potencjał transportowy. Trwają prace na nowym lotnisku Al Maktoum International (DWC) oraz szeroko zakrojona rozbudowa w okolicach Dubai South. Nasi planiści ściśle współpracują z lotniskami w Dubaju i innymi podmiotami, projektując i kształtując przyszłość branży lotniczej i wyjątkowe doświadczenia podróżne. Wyznaczyliśmy sobie wysokie standardy, ale jestem przekonany, że dzięki naszym utalentowanym pracownikom i zwycięskiej strategii Dubaju na rozwój miasta Grupę Emirates czeka świetlana przyszłość, a my będziemy w stanie tworzyć jeszcze większą wartość dla ludzi, miast i społeczności, w których działamy.
Wyniki Emirates
Możliwości Emirates w zakresie przewozu pasażerów i towarów wzrosły łącznie o 4%, osiągając poziom 60,0 mld ATKM w latach 2024-25, co oznacza niemal powrót do wartości sprzed pandemii.
W trakcie roku Emirates uruchomiła dwa nowe połączenia – z Bogoty i Madagaskaru, wznowiła loty do Phnom Penh, Lagos, Adelaide i Edynburga oraz zwiększyła częstotliwość lotów do 21 miejsc docelowych, odpowiadając na rosnące zapotrzebowanie ze strony pasażerów. Do 31 marca linie Emirates obsługiwały loty w 148 miastach na terenie 80 krajów i terytoriów. Emirates rozszerzyła swoją sieć partnerów, która obejmuje aktualnie 33 podmioty współpracujące w celu wspólnej obsługi połączeń lotniczych i 118 przewoźników, którzy zapewniają proste połączenia do przeszło 1 750 miast spoza sieci spółki.
W tym roku do floty Emirates dołączył pierwszy samolot Airbus A350, który pozwala odpowiadać na rosnące zapotrzebowanie ze strony klientów i jest wyposażony w najnowsze rozwiązania, takie jak miejsca w popularnej klasie Premium Economy oraz nowej generacji system rozrywki pokładowej ice. Do 31 marca 4 maszyny A350 z floty Emirates obsługiwały loty do Edynburga, Ahmedabadu, Bahrajnu, Colombo, Kuwejtu i Mumbaju.
W odpowiedzi na utrzymujące się opóźnienia w dostawach maszyn lotniczych, linie Emirates przekazały do programu modernizacji dodatkowe 99 samolotów, co oznacza, że aktualnie 219 maszyn przechodzi gruntowną renowację kabin. Łączna wartość inwestycji sięga 5,0 mld USD. Według stanu na 31 marca linie Emirates oczekiwały na dostawy 314 samolotów – 61 maszyn A350, 205 Boeingów 777x, 35 modeli 787 i 13 777F. Na koniec marca flota liczyła łącznie 260 jednostek, zaś średni wiek maszyn wynosił 10,7 lat.
Strategicznie zwiększając przepustowość transportu w celu zaspokojenia dynamicznie rosnącego popytu na wielu rynkach, spółka Emirates zwiększyła łączne przychody w roku finansowym o 6% do poziomu 127,9 mld AED (34,9 mld USD). Wahania kursów walutowych i dewaluacje na niektórych z kluczowych dla linii rynkach negatywnie wpłynęły na rentowność linii lotniczych, powodując spadek o 718 mln AED (196 mln USD).
W latach 2024-25 Emirates odnotowały rekordowe przepływy pieniężne z działalności operacyjnej na poziomie 40,8 mld AED (11,1 mld USD), co odzwierciedla stabilną sytuację przedsiębiorstwa i pozwala liniom na dalszy rozwój działalności. Łączne koszty działalności operacyjnej wzrosły o 4% od poprzedniego roku finansowego. Dwie największe pozycje kosztowe w latach 2024-25 stanowiły koszty paliw i personelu, a także koszty utrzymania (amortyzacja i utrata wartości). Paliwa stanowiły 31% kosztów operacyjnych, w porównaniu do 34% zanotowanych w latach 2023-24. Rachunki linii lotniczych z tytułu zakupu paliw obniżyły się nieznacznie do poziomu 32,6 mld AED (8,9 mld USD), w porównaniu do 34,2 mld AED (9,3 mld USD) w roku ubiegłym. Powodem spadku były niższe (o 10%) średnie ceny paliw, zaś zyski na transakcjach zabezpieczających skompensowały większą o 5% ilość paliwa na skutek wzmożonego ruchu lotniczego.
Jako że klienci z różnych segmentów przejawiali zwiększony popyt na podróże lotnicze, globalna sieć linii wzmocniła się, a klienci chętniej sięgali po produkty marki, spółka Emirates wygenerowała rekordowo wysoki zysk przed opodatkowaniem na poziomie 19,1 mld AED (5,2 mld USD), przewyższając ubiegłoroczny wynik na poziomie 17,2 mld AED (4,7 mld USD) i notując wyjątkowo wysoką marżę zysku na poziomie 14,9%. To najlepszy dotychczasowy wynik w historii linii lotniczych i najwyższy rezultat w sektorze lotniczym w roku sprawozdawczym 2024-25.
W latach 2024-25 linie Emirates przewiozły 53,7 milionów pasażerów (wzrost o 3%), przy większej o 4% liczbie miejsc siedzących. Linie lotnicze odnotowały współczynnik wykorzystania miejsc pasażerskich na poziomie 78,9%, co oznacza niewielki spadek względem ubiegłorocznego wyniku 79,9 %. Średni przychód na pasażera pozostał bez zmian i wyniósł 36,6 filsów (10,0 centów) na osobokilometr (RPKM).
Spółka Emirates stale inwestuje w tworzenie jeszcze lepszych doświadczeń dla swoich klientów. Oprócz wprowadzenia szeregu udogodnień w zakresie serwisu pokładowego w latach 2024-25, linie Emirates zainwestowały także kwotę 63 mln AED w ulepszenia w ramach poczekalni. Otwarto dwie nowe przestrzenie dla pasażerów oczekujących na lot na lotnisku London Stansted i Dżudda, a co za tym idzie łączna liczba dedykowanych poczekalni Emirates na całym świecie wzrosła do 41, a także odnowiono istniejące poczekalnie w Bangkoku i Paryżu. Te działania wpisują się w długofalową strategię, która ma za zadanie stworzyć unikalne doświadczenia z myślą o klientach klasy premium w kluczowych lokalizacjach w całej sieci, nie tylko w jej centrum. Linie lotnicze uruchomiły usługę prywatnego transportu lotniskowego Emirates Chauffeur-Drive Service do Rijadu, a co za tym idzie usługa ta jest dostępna już w przeszło 70 miastach.
W 8 miastach na świecie otwarto Emirates World, tj. punkty handlowe klasy premium. Inwestycja w wysokości 34 mln AED ma za zadanie stworzyć wyszukane przestrzenie handlowe, w których wykwalifikowani pracownicy obsługi będą w stanie obsłużyć na miejscu większą liczbę klientów.
Poprzedni rok okazał się świetny także w przypadku Emirates SkyCargo. Nasze maszyny przewiozły po całym świecie 2,3 mln ton towarów, o 7% więcej niż w roku ubiegłym. Dzięki 2 nowym maszynom transportowym Boeing 777 i 2 wydzierżawionym samolotom 747 udało się zwiększyć możliwości przewozowe, by sprostać rosnącemu popytowi na transport lotniczy.
Zespół ds. przewozów towarowych doskonale poradził sobie z aktualnymi wyzwaniami w zakresie globalnej logistyki i odnotował stabilny przychód na poziomie 16,1 mld AED (4,4 mld USD), co stanowi 13% łącznych przychodów Emirates. Współczynnik ładunku na tonokilometr (FTKM) wzrósł o 10%, co oznacza powrót do rynkowych poziomów sprzed pandemii.
Solidne wyniki obrazują zdolność Emirates SkyCargo do pozyskiwania klientów i odpowiadania na rosnący popyt za sprawą specjalistycznych rozwiązań w obszarze logistyki, siły i łączności, jaką gwarantuje globalna sieć Emirates, światowej klasy intermodalnych możliwości logistycznych Dubaju oraz nieprzerwanych inwestycji linii lotniczych w rozwiązania cyfrowe, infrastrukturę i produkty szyte na miarę.
W ciągu roku spółka Emirates dodała Kopenhagę do swojej siatki przewozów towarowych oraz zawarła porozumienie z Astral Aviation w celu zwiększenia zasięgu swojej działalności na terenie Afryki. W Arabii Saudyjskiej uruchomiono Emirates Delivers – narzędzi do obsługi dostaw dla sektora e-commerce, które łączy lokalnych klientów ze sklepami internetowymi z Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych. W ramach trwających działań na rzecz digitalizacji, nasz zespół ds. przewozów towarowych uruchomił narzędzie eQuote – cyfrowy punkt samoobsługowy, dzięki któremu klienci z 75 krajów będą mogli poprosić o wycenę i zarządzać zgłoszeniem o każdej porze i z dowolnego miejsca.
Linie Emirates złożyły zamówienie na dodatkowe 10 maszyn typu Boeing 777F. To ważna inwestycja, która wzmocni pozycję oddziału ds. przewozów towarowych jako istotnego gracza w sektorze globalnego handlu i logistyki. Emirates SkyCargo złożyła zamówienie na 13 samolotów transportowych i oczekuje, że do grudnia 2026 r. flota towarowa będzie liczyła w sumie 21 jednostek.
Na koniec marca flota maszyn transportowych Emirates SkyCargo liczyła 10 samolotów Boeing 777F.
Wśród spółek i podmiotów zależnych Grupy Emirates dobre wyniki za lata 2024-25 odnotowały Emirates Flight Catering (EKFC) i MMI/Emirates Leisure Retail (ELR).
Przychody EKFC od klientów zewnętrznych wzrosły o 11% do poziomu 1,1 mld AED (293 mln USD), a w latach 2024-25 spółka wydała 15,4 miliony posiłków swoim 114 klientom z sektora linii lotniczych w Dubaju. Przeznaczono 160 mln AED na rozbudowę obiektu Linencraft tak, aby do 2026 r. móc obsłużyć 400 ton prania dziennie, a co za tym idzie ugruntować swoją pozycję jako wiodącego dostawcy usług pralniczych. EKFC wprowadziła także wyjątkową usługę gastronomiczną dla klienta indywidualnego, Foodcraft, skierowaną do odbiorców w Zjednoczonych Emiratach Arabskich.
MMI/ELR odnotowała stabilne wyniki, w tym o 6% wyższe przychody, które osiągnęły poziom 3,1 mld AED (847 mln USD). W trakcie roku obie jednostki obserwowały znaczny wzrost popytu ze strony klientów z różnych segmentów, a także rozszerzyły swoją działalność, otwierając sklepy spożywcze w 22 nowych lokalizacjach, w tym pierwszy punkt handlowy pod marką MMI na Sri Lance.
Stabilny poziom środków pieniężnych i przepływów pieniężnych z działalności operacyjnej pozwolił Emirates w pełni pokryć w latach 2024-25 wszystkie zaciągnięte zobowiązania, w tym płatności wstępne z tytułu spodziewanych dostaw maszyn lotniczych oraz zobowiązania finansowe zgodnie z terminami płatności, korzystając z rezerw środków pieniężnych, które na dzień 31 marca wynosiły 49,7 mld AED.
Spółka Emirates spłaciła także w pełni swoje obligacje korporacyjne w kwocie 750 mln USD, wyemitowane w 2013 r. na okres 12 lat. Obligacje, notowane na Irlandzkiej giełdzie papierów wartościowych (ang. Irish Stock Exchange), były pierwszymi wyemitowanymi przez jakiekolwiek linie lotnicze uprzywilejowanymi niezabezpieczonymi obligacjami amortyzowanymi, zaś skrupulatne podejście spółki do kwestii terminowych spłat zgodnie z harmonogramem dodatkowo wzmacnia wiarygodność kredytową spółki na globalnych rynkach finansowych.
W trakcie roku spółka Emirates nadal stosowała proste kontrakty terminowe typu forward jako zabezpieczenie notowań ropy Brent i marż rafineryjnych, a także korzystała z długoterminowych instrumentów zabezpieczających zmiany stopy procentowej, aby minimalizować wpływ wahań stóp procentowych. Z uwagi na globalny zasięg swojej działalności Emirates jest narażona na znaczne ryzyko kursowe. W związku z tym spółka nadal zarządzała ryzykiem kursowym za pomocą opcji walutowych, kontraktów terminowych typu forward oraz zabezpieczeń naturalnych. Dzięki systemowemu podejściu zwiększono przewidywalność przepływów pieniężnych w obliczu zmienności rynkowej, wzmacniając stabilność finansową spółki. W latach 2024-25 wdrożony w liniach lotniczych program zarządzania ryzykiem wygenerował oszczędności rzędu 1,1 mld AED (287 mln USD).
Wyniki dnata
W latach 2024-25 firma dnata zwiększyła zysk przed opodatkowaniem o 2% do 1,6 mld AED (430 mln USD), a wszystkie działy biznesowe odnotowały solidne wyniki, przy czym znaczący wkład wniosły działy operacji lotniskowych, cateringu i sprzedaży detalicznej.
Całkowite przychody dnata wzrosły o 10% i osiągnęły nowy rekordowy poziom 21,1 mld AED (5,8 mld USD), dzięki zwiększonej liczbie lotów i podróży na całym świecie, szczególnie na głównych rynkach: w Australii, Europie, Zjednoczonych Emiratach Arabskich, Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych.
Działalność międzynarodowa dnata stanowi 75% jej przychodów, podobnie jak w poprzednim roku.
W celu rozszerzenia możliwości i zdolności produkcyjnych, aby sprostać potrzebom klientów i ambitnym planom rozwoju na przyszłość, w latach 2024-25 dnata zainwestowała 579 mln AED (158 mln USD). Znaczące inwestycje w ciągu roku uwzględniały między innymi: nowy elektryczny i hybrydowy sprzęt obsługi naziemnej dla lotnisk w ramach strategii ochrony środowiska, nowe obiekty cateringowe w Australii oraz nowe obiekty cargo w Zjednoczonych Emiratach Arabskich.
W latach 2024-25 koszty operacyjne dnata wzrosły o 10% do 19,7 mld AED (5,4 mld USD), zgodnie z rozszerzeniem działalności w działach obsługi lotnisk, cateringu i sprzedaży detalicznej oraz podróży.
Saldo środków pieniężnych dnata spadło o 468 mln AED do 3,7 mld AED (1,0 mld USD), głównie z powodu wypłaty dywidendy właścicielowi, ICD oraz finansowania inwestycji i spłaty zadłużenia. W latach 2024-25 firma odnotowała dodatnie przepływy pieniężne z działalności operacyjnej w wysokości 2,7 mld AED (735 mln USD), co odzwierciedla znaczną poprawę przychodów.
Przychody z działalności lotniskowej dnata, uwzględniające obsługę naziemną i cargo, wzrosły do 9,9 mld AED (2,7 mld USD).
Liczba obsługiwanego przez dnata samolotów na całym świecie wzrosła o 2% do 794 091, a ilość przeładowanego frachtu wzrosła o 9% do 3,1 mln ton, co odzwierciedla nowe kontrakty i zwiększoną aktywność lotniczą klientów dnata na wszystkich rynkach.
W tym roku dział operacji lotniskowych dnata rozpoczął działalność na lotnisku Fiumicino w Rzymie po nabyciu pozostałych 30% udziałów w Airport Handling, zapewniając sobie tym samym pełną własność włoskiego dostawcy usług naziemnych. Obsługując prawie 70 000 lotów rocznie dla 22 linii lotniczych, nowa działalność dnata w Rzymie niemal podwaja jej obecność we Włoszech, która uwzględnia również zespoły obsługi naziemnej na dwóch lotniskach w Mediolanie – Malpensa i Linate. W latach 2024-25 dnata uzyskała również siedmioletnie przedłużenie koncesji na działalność w Zurychu i Brukseli oraz do swojej sieci międzynarodowych portów lotniczych dodała międzynarodowy port lotniczy Raleigh-Durham.
W zakresie transportu towarowego firma dnata poczyniła znaczne inwestycje, aby sprostać rosnącemu globalnemu zapotrzebowaniu. W Dubaju firma dnata Logistics rozpoczęła budowę magazynu o powierzchni 57 000 m² w dzielnicy Dubai South. Inwestycja o wartości 27 mln USD będzie wspierać dalszy rozwój Dubaju jako globalnego centrum logistycznego. W Zurychu, na mocy umowy o wyłącznej dzierżawie, firma dnata będzie obsługiwać nowy, nowoczesny magazyn władz lotniska, który zostanie otwarty na początku 2027 roku.
Działalność dnata w zakresie cateringu i handlu detalicznego wygenerowała 7,1 mld AED (1,9 mld USD) przychodów dnata, co stanowi wzrost o 10%. Działalność w zakresie cateringu pokładowego dostarczyła 114,0 mln posiłków klientom linii lotniczych, co stanowi spadek o 2% w porównaniu z rokiem poprzednim. W latach 2024-25 dnata zoptymalizowała i skoncentrowała swoje portfolio usług na strategicznych segmentach klientów.
W latach 2024-25 pozyskano między innymi: długoterminowe kontrakty z Etihad Airways i British Airways w USA oraz długoterminowe przedłużenie umowy na zarządzanie Jordan Flight Catering Company Ltd, która świadczy światowej klasy usługi cateringowe dla ponad 30 linii lotniczych w Ammanie.
Najważniejsze inwestycje w ciągu roku obejmują centrum cateringu pokładowego o wartości 17 mln AUD w nowym międzynarodowym porcie lotniczym Western Sydney oraz rozbudowę infrastruktury w Melbourne w celu zwiększenia zdolności produkcyjnej do 25 mln posiłków rocznie. Otwarcie obu obiektów planowane jest na rok 2026.
Przychody z działu usług turystycznych dnata wzrosły o 11% do 3,9 mld AED (1,1 mld USD), przy znacznym udziale brytyjskiej działalności turystycznej oraz Imagine Cruising, spółki zajmującej się rejsami wycieczkowymi.
Całkowita wartość transakcji (TTV) sprzedanych usług turystycznych wzrosła o 9% do 9,7 mld AED (2,6 mld USD), odzwierciedlając zdolność działu do dostarczania istotnych produktów turystycznych B2B i B2C dla różnych segmentów klientów na całym świecie.
W latach 2024-25 dział turystyczny dnata kontynuował ulepszanie swojego bogatego portfolio produktów i usług, aby sprostać zmieniającym się i zróżnicowanym potrzebom klientów. W Zjednoczonych Emiratach Arabskich dnata Travel ponownie wprowadziły na rynek ofertę marki i dokonały znacznych inwestycji online i offline, między innymi ulepszając proces rezerwacji na stronie dnatatravel.com oraz wprowadzając nowy, dynamiczny projekt sklepów detalicznych. Arabian Adventures wprowadził nowe produkty, aby zaspokoić potrzeby rosnącej liczby turystów odwiedzających Zjednoczone Emiraty Arabskie, między innymi wprowadzając na rynek ekskluzywną ofertę prywatnych kolacji we współpracy z Veuve Clicquot oraz otwierając The Fort Lisaili, nowy obiekt w Dubaju oferujący różnorodne atrakcje na pustyni.
dnata Travel Management pozyskał nowych klientów korporacyjnych, z kolei dnata Representation Services w Dubaju podpisał sześć nowych umów z wiodącymi międzynarodowymi liniami lotniczymi na świadczenie usług generalnego agenta sprzedaży (GSA).
Zrównoważony rozwój
W latach 2024-25 Grupa kontynuowała inwestycje i wdrażanie inicjatyw, które pomagają zmniejszyć jej wpływ na planetę, zwiększyć zaangażowanie społeczności oraz rozwijać i nagradzać swoich pracowników.
Emirates nadal poszukuje możliwości wykorzystania paliwa lotniczego pochodzącego ze zrównoważonych źródeł (SAF) tam, gdzie jest to możliwe w całej swojej sieci. W latach 2024-25 linia lotnicza odebrała pierwsze dostawy SAF w Londynie Heathrow i Singapurze. Linie lotnicze Emirates dołączyły również do niemieckiej inicjatywy Aviation Initiative for Renewable Energy, która promuje rozwój i wykorzystanie paliw odnawialnych w lotnictwie.
Korzystając z funduszy przeznaczonych na badania nad zrównoważonymi rozwiązaniami w lotnictwie, linie lotnicze Emirates nawiązały współpracę z Aviation Impact Accelerator na Uniwersytecie Cambridge, wspierając badania nad sposobami redukcji emisji.
Linie lotnicze Emirates uruchomiły w Centrum Inżynierii Emirates w Dubaju projekt wykorzystania energii słonecznej na dużą skalę, który ma zaspokoić 37% zapotrzebowania centrum na energię elektryczną; zostały strategicznym partnerem projektu Dubai Reef, który koncentruje się na ochronie środowiska morskiego; dołączyły do globalnej koalicji Move to -15oC, której celem jest zmniejszenie zużycia energii w łańcuchu dostaw mrożonek; oraz jako pierwsze linie lotnicze dodały skóry osłów do listy produktów objętych embargiem na handel dzikimi zwierzętami po wprowadzeniu przez Unię Afrykańską zakazu uboju osłów.
Łącząc innowacyjny upcykling z wpływem społecznym, linie lotnicze Emirates uruchomiły inicjatywę „Aircrafted Kids”. W jej ramach wyprodukowano tysiące wytrzymałych tornistrów z tkanin pochodzących z programu modernizacji samolotów linii lotniczych. Plecaki zostały rozdane przez organizacje pozarządowe dzieciom w trudnej sytuacji, aby wesprzeć ich edukację. Linie Emirates przekazały również 12 000 par specjalnych okularów, aby wesprzeć inicjatywy szkoleniowe dla nauczycieli osób niewidomych i niedowidzących w Wielkiej Brytanii.
W tym roku firma dnata rozszerzyła swoją flotę elektrycznego i hybrydowego sprzętu obsługi naziemnej (GSE) na lotniskach na całym świecie, dodając elektryczne urządzenia do podgrzewania silników w Dubaju, elektryczne wózki widłowe w Singapurze oraz elektryczne holowniki w São Paulo. W ciągu roku uruchomiła „Station of Tomorrow” dnata na międzynarodowym lotnisku w Orlando, wyposażoną w całkowicie elektryczną flotę GSE, a także przeprowadziła pierwszą w pełni elektryczną operację cofania samolotów w Australii.
W przypadku floty pojazdów nieelektrycznych dnata dąży do stosowania alternatywnych paliw w celu ograniczenia emisji, tam gdzie jest to możliwe. W latach 2024-25 firma dnata przeszła na mieszankę biodiesla we wszystkich nieelektrycznych pojazdach lotniskowych i GSE w Dubaju, rozpoczęła testy z ExxonMobil dotyczące stosowania odnawialnego oleju napędowego (R20) w Singapurze oraz rozpoczęła eksploatację ciężkich pojazdów dostawczych na lotnisku Heathrow w Londynie, napędzanych w 90% olejem roślinnym poddanym obróbce wodorem (HVO).
W latach 2024–2025 Grupa rozszerzyła swoją bogatą ofertę programów rozwoju pracowników, szkoleń, nagród i wyróżnień oraz programów poprawy samopoczucia. Najważniejsze momenty to: otwarcie Wejhaty, przestrzeni kariery oraz strefy wypoczynku dla pracowników; przestrzeń dostosowana do potrzeb społeczności załóg; program wczesnej kariery i międzynarodowy program stypendialny dla obywateli Zjednoczonych Emiratów Arabskich oraz ulepszenie podstawowych wynagrodzeń i dodatków w celu zrównoważenia rosnących kosztów życia w Zjednoczonych Emiratach Arabskich i w całej globalnej sieci.
Więcej szczegółowych informacji na temat inicjatyw Grupy w zakresie ochrony środowiska, odpowiedzialności społecznej i ładu korporacyjnego można znaleźć w pełnym raporcie rocznym Emirates Group za lata 2024-25.
Raport roczny Emirates Group za lata 2024-25, obejmujący Emirates, dnata i ich spółki zależne, jest dostępny pod adresem:
www.theemiratesgroup.com/annualreport.
***
Kwoty w USD zostały przeliczone według kursu 1 USD = 3,67 AED i oparte na kwotach w AED zaokrąglonych do milionów.